Doelen en subdoelen - Jouw succesbeleving!




Artikel geschreven door Giselle Brus
























Op activiteit Intructeursontwikkeling Organiseren Bedrijfsvoering Bedrijfsplan
OUTDOOR - ONLY.NL


________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Gandi: Het is de reis die ons gelukkig maakt niet de bestemming


Soms lijkt een doel ver weg. Zo ver weg dat je jouw energie verliest, ontmoedigd raakt of misschien niet meer in je einddoel gelooft. Nu er steeds meer rubrieken in
beeld komen die bijdragen aan jouw grote einddoel kan dit heel veel lijken. Gelukkig kan je elke rubriek zien als tussen doel of subdoel. Binnen elke rubriek ga je zelf
vaststellen welk onderdeel prioriteit heeft of welk subdoel voor jou urgent is om direct aan te beginnen. Je kan een rubriek leuk vinden of noodzakelijk. Soms moet je
iets uitzoeken of jezelf in te verdiepen of vaardig in te worden. Deze rubrieken gaan in de komende hoofdstukken nog meer uitgediept worden, waarmee jouw
planning in beweging blijft.

Wissel de leuke onderdelen af met de minder leuke onderdelen, om jezelf te stimuleren. Maar ook om niet alle leuke dingen al gedaan te hebben en aan het einde
van je traject alleen nog maar minder leuke dingen tot je beschikking te hebben. Dan zou het een berg kunnen worden waar je niet meer doorheen komt.

Het maken van subdoelen is niet alleen heel nuttig, het is ook heel leuk. Voor elk subdoel dat je behaald heb je een mini-succesbeleving. Dit stimuleert om door te
gaan en motiveert jou richting je einddoel. Doe je dit niet, dan kan je jouw gevoel voor richting verliezen. Je gaat 'luk-raak' beginnen aan onderwerpen, misschien
maak je ze niet af en er heerst een gevoel van: "Ik heb mijn einddoel nog steeds niet behaald".

Een gevoel van falen is lastig om vanaf te komen. Voor één keer een negatief of falend gevoel, hebben we een aantal positieve of succesbelevingen nodig om deze
een beetje te vergeten. Blijft deze succesbeleving weg, dan komen we niet meer uit de negatieve of falende fase. Daarnaast is het menselijk natuurlijk gedrag om
negatieve ervaringen te ontwijken. Dit is een stuk zelfbescherming. We zijn gemaakt om onszelf niet in gevaarlijke situaties te plaatsen om te kunnen overleven. Het
wederom jezelf plaatsen in de negatieve situatie kost daarom erg veel energie en bijkomende stress, dat het een hele opgave kan worden.

Als je direct vanaf het begin structuur brengt in de einddoel en je subdoelen, dan heb je geen willekeurig bos, maar een aangeplante boomgaard die je kan voeden en
water geven, waarbij elke boomsoort in zijn eigen tijd kan gaan bloeien (elke rubriek).

Een planning maken kan hier erg bij helpen. Een planning is wel altijd in beweging, naarmate je vordert komen er wellicht items of rubrieken bij en plant je gewoon
een nieuwe boomsoort in je boomgaard.




Bedrijfsplan [Home]
Concept idee [Deel 1] Concept Bedrijfsprofiel SMART thinking GROW to your goal Doelen en subdoelen Doelen planning Wie ben jij? [Introductie] Mindmap yourself Work in progress Persoonlijkheid analyse
Operational plan [Deel 2] Talking business [Deel 3]