Persoonlijkheid analyse




Artikel geschreven door Giselle Brus
























Op activiteit Intructeursontwikkeling Organiseren Bedrijfsvoering Bedrijfsplan
OUTDOOR - ONLY.NL


________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

We hebben allemaal dingen waar we goed in zijn en minder goed in zijn. We kunnen ze eigenschappen noemen of kwaliteiten die we hebben. Je zou weer een
brainstormvel kunnen gebruiken bij deze oefening en jezelf centraal zetten en hierbij de vraag stellen: "Waar ben ik goed in?" of de vraag: "Waar ben ik minder goed
in?" Je kan het zien als taken die je uitvoert, maar ook als karakter eigenschappen. Je weet vast wel wat te verzinnen.

We don't see things as they are, we see them as we are

Een mooie spreuk. Is jouw werkelijkheid gelijk aan iemand anders zijn werkelijkheid. En in bovenstaand geval: Zou iemand anders ook dezelfde kwaliteiten of
eigenschappen opnoemen? Vraag eens aan 2 of 3 mensen die jou goed kennen om een zelfde lijst te maken. Je kan natuurlijk kaders meegeven als: max. 5
kwaliteiten en/of karakter eigenschappen.

Een andere optie is: Doe eens online een test waarin ze jou stellingen voorleggen. https://www.16personalities.com/nl

Na afloop van de test kan je onderaan klikken op Strenghts & weaknesess (helaas ga je dan door naar het Engelstalige gedeelte). Misschien dat deze een goede
basis kan geven van kenmerken of eigenschappen om aandacht aan te besteden.

Opdracht: Breng je eigen kwaliteiten en eigenschappen in kaart.
Kernkwadranten - Positieve en uitdagende valkuilen

Het uitzetten van een eigenschap in een kernkwadrant kan je inzicht geven in je eigen handelen en/of reactie. Hoe werkt dit? Daniel Ofman bedacht het model van de
kernkwadranten. De kernkwaliteiten van jouw persoonlijkheid staan aan de basis, het zijn drijfveren en bevlogenheden. Het zijn jouw unieke kwaliteiten. Voor jou zijn
ze vanzelfsprekend en vallen ze niet eens op. Karaktereigenschappen zijn over het algemeen stabiel en niet zo beïnvloedbaar door bv. opvoeding, omgeving of
training. Ze zullen altijd aanwezig zijn, daarom is het goed om op jouw eigen karaktereigenschappen te letten. Wat doen ze met jou? En met je omgeving?

Veel eigenschappen (kernkwaliteiten) worden een valkuil als iemand er in doorschiet. Ben je zelfverzekerd, dan kan je arrogant overkomen. Zo'n vervorming van je
persoonlijke eigenschap kan tot op zekere hoogte beïnvloed worden als jij je hier bewust van bent. Een te ver doorgeslagen kernkwaliteit kan namelijk van je
omgeving een weerstand oproepen. Een uitdaging is het positief tegenovergestelde van jouw kernkwaliteit. Een allergie is het negatief tegenovergestelde van de
kernkwaliteit. Door via het kernkwadrantenmodel je eigenschappen uit te zetten ontstaat er bewustzijn van je eigen valkuilen.
   
   
 

Kernkwaliteit
(waar je goed in bent)

Uitdaging
(wat ik in mijzelf mis)
Allergie
(wat ik in andere minacht)
(wat anderen mij aanraden te relativeren)
Valkuil
(wat andere mij verwijten)
(wat ik mijzelf neig te rechtvaardigen)
Voorbeeld
- Kernkwaliteit: Waarin ligt jouw specifieke kracht, waar ben je goed in? Organiseren
- Valkuil: Wat verwijt men jou regelmatig, wat doe je als dit doorslaat? Te veel regeltjes
- Uitdaging: Welke kwaliteiten bewonder je in anderen? Creatief zijn of flexibel zijn
- Allergie: Waar erger jij je aan bij andere mensen? Ongeorganiseerd zijn, zomaar 'luk-raak' ergens aan beginnen.

Let op: het is geen taalspelletje waarbij de tegenovergestelde woorden gebruikt moeten worden. Kijk naar wat jij belangrijk vindt.

Opdracht: zet de kernkwaliteiten die jijzelf en die andere jou hebben gegeven uit in een kernkwadrant. Nu heb je de 'tools' om jezelf in de gaten te houden als je gaat
uitvoeren, instructie geven of organiseren.
Bedrijfsplan [Home]
Concept idee [Deel 1] Concept Bedrijfsprofiel SMART thinking GROW to your goal Doelen en subdoelen Doelen planning Wie ben jij? [Introductie] Mindmap yourself Work in progress Persoonlijkheid analyse
Operational plan [Deel 2] Talking business [Deel 3]