GROW to your goal




Artikel geschreven door Giselle Brus

















Op activiteit Intructeursontwikkeling Organiseren Bedrijfsvoering Bedrijfsplan
Als je doel specifiek en dus SMART genoeg is, kan hem bekijken met de GROW techniek om de realiteit te checken. Traditioneel is het GROW-model een techniek
om problemen op te lossen en doelen te stellen. Het is nuttig om je doel uit te zetten in de realiteit om de kans van slagen te bepalen. Grow staat voor: Goal, Reality,
Options en Wrap up.

Goal: Het gaat hier om het langer termijn doel en/of de kleinere subdoelen die je zelf hebt opgesteld op reis naar je einddoel. Het doel moet voldoen aan SMART

Reality: Heeft jouw gekozen doel effect op jouzelf, op jouw directe omgeving? Denk bijvoorbeeld aan jouw gezin of familie. Je gaat aandacht besteden aan een doel,
daarmee zal er op andere vlakken minder aandacht besteed worden. Dit is iets waar we niet automatisch aan denken. En afhankelijk van je einddoel heeft dit
misschien nog meer invloed op jouw directe omgeving. Wil je een outdoor bedrijf opzetten in Frankrijk en je hebt een gezin, dan heeft dit niet alleen effect op jou,
maar ook op hen. Is het hun duidelijk wat voor verandering het met zich meebrengt?

Maar ook als jij geen gezin hebt om rekening mee te houden is het goed om je eigen realiteit te checken. Als je naar het buitenland gaat, hoe denken je ouders
erover. Of belangrijker voor jouzelf: Hoe is het voor jou als je minder vrienden of familie ziet? Je kan hier over nadenken, praten met je omgeving of uitzetten op
papier.

Opdracht:
Maak een cirkel met hierin jezelf, een cirkel er omheen voor je gezin, een cirkel daar omheen voor de familie en de buitenste cirkel is voor kennissen en vrienden.
Schrijf in elke cirkel op welke realiteit er heerst. Wat voor effect heeft het op de groep.








________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

OUTDOOR - ONLY.NL
Vrienden en kennissen
Familie
Gezin
Ik / mijzelf
Options: Creatief brainstormen met jezelf en met anderen. Als je merkt dat jouw doel niet matched bij de bovenstaande realiteit, dan kan je gaan zoeken in creatieve
oplossingen. De weg naar je doel aanpassen, de doel aanpassen, hulp inschakelen waardoor jij het doel niet meer alleen hoeft te bereiken. Binnen een gezin kan
iedereen misschien een doel uitzoeken om te ondersteunen? Maar sta ook eens open voor anderen die ideeën hebben. Zouden zij het anders aanpakken? Praat
eens met een succesvol ondernemer. Hoe heeft hij/zij het aangepakt? Wat heeft hij/zij geleerd? Praat eens met een concurrent-collega? Iemand die hetzelfde doet.

What: Wat moet er gebeuren om specifieke doelen te behalen? Je hebt een groot doel. Daaronder staan bijvoorbeeld subdoelen. Voorbeeld: Je wilt een outdoor
bedrijf opzetten. Je moet eerst scholing hebben, een verzekering regelen (dat kan alleen als je geschoold bent), je moet ervaring hebben (stage, dit is handig want je
kan eens ervaren of je het echt wel leuk vindt om les te geven).

Wat moet er gebeuren om deze tussen stations, deze subdoelen, te behalen. Uitzoeken van een degelijke opleiding, die past bij je realiteit (kan je voltijd of deeltijd
beschikbaar zijn). Zoeken van een goede stageplek, of wil je meerdere? Praten met de verzekering welke eisen zij stellen? Dit kan je allemaal uitzetten in een tijdlijn.
Ga je alles zelf uitzoeken? Of helpen er gezinsleden? Welke tijd heb je beschikbaar en wat plan je in deze tijd. Als een subdoel langer duurt, dan schuiven alle
andere subdoelen op en daarmee je einddoel. Planning heeft wel degelijk zin. Als jij bijvoorbeeld je huidige baan gaat opzeggen op een bepaald moment en dat in
jouw planning staat, omdat je dan gaat starten met je business, moet je wel zeker zijn van het feit dat er inkomsten zijn. Of heb je hierin ruimte?

Kortom: GROW is een mooi middel om jouw werkelijkheid te checken!





Bedrijfsplan [Home]
Concept idee [Deel 1] Concept Bedrijfsprofiel SMART thinking GROW to your goal Doelen en subdoelen Doelen planning Wie ben jij? [Introductie] Mindmap yourself Work in progress Persoonlijkheid analyse
Operational plan [Deel 2] Talking business [Deel 3]